Wikia

"...Don't let her die..."

-Brom waarschuwt dat Eragon goed op Saphira (2) moet letten

Saphira 1 was de vrouwelijke draak van Brom. Het is gezegd geweest dat Saphira (1) net als Saphira (2) blauw was.

GeschiedenisEdit

Toen Brom tien jaar oud was, werd hij gepresenteerd aan de eieren die de draken aan de rijders hadden gegeven. Kort daarop kwam een aquamarijne blauwe draak voor Brom uit het ei. Het jonge draakje kreeg vervolgens de naam Saphira(1).

TrainingEdit

Saphira(1) trainde samen met Morzan's draak, ze werden beide onderwezen door Oromis en Gaeldr. Zij en Brom werden gedurende de jaren training familie van elkaar. Dit omdat Brom de rest van zijn familie nooit zag

De val van de Drakenrijders  Edit

Saphira(1) vocht gedurende de drakenoorlog. In eerste instantie brachten Oromis en Gleadr hun twee leerlingen in veligheid in Du Weldenvarden, maar Saphira(1) en Brom kozen er voor om deel te nemen aan de strijd. Dit tegen de uitdrukkelijke wil van Oromis en Geadr. Helaas werdt Saphira (1) gedood door Morzan en zijn draak, dit terwijl ze Brom  trachte te beschermen. Na haar dood werdt Brom tijdelijk gek van verdriet ,en zwoer dat hij wraak zou nemen op Morzan en zijn draak. Brom doode een aantal van de Meinedgen waaronder Morzan zelf. Verder was Brom nog is verantwoordelijk voor de dood van een tal van andere Meinedgen. Nadat Brom Morzan doodde, hield Brom Zar'roc, het zwaard van Morzan, dit omdat Brom zijn eigen zwaard Undbitr was kwijt geraakt na Saphira's (1) dood. Het is goed mogelijk dat Galbatorix, Saphira's (1) Eldunari gestolen, heeft voordat Saphira's (1) lichaam stierf.

Ze was Saphira's(2) , naamgenoot. Eragon kwam bij deze naam, nadat hij Brom (zijn vader) vroeg om hem een namenlijst van drakennamen te geven. Even daarna stelde Eragon de lijst voor aan de jonge draak, die uiteindelijk de naam "Saphira" koos