Wikia

De Rijdersoorlog is de naam die fans geven aan de oorlog tijdens de boeken tussen het Rijk en een coallitie van Surda, de Varden, de Dwergen en de Elven.

Voorgeschiedenis Edit

Sinds de Val van de Rijders had Galbatorix in het Rijk alle macht in handen. De Drakenrijder Brom verzamelde echter tegenstanders van Galbatorix in een rebellenleger dat de Varden werd. Zij doodden de Meinedigen, de dienaren van Galbatorix.

Als Eragon het ei van Saphira krijgt, komt de blauwe draak uit. Samen met Brom vlucht Eragon naar de Varden, waar hij helpt in de Slag onder Farthen Dûr een leger Urgals te verslaan dat door Galbatorix is gestuurd. Ook doodt hij de schim Durza. Hierna gaan de Varden naar Surda, waar de oorlog tegen het Rijk openlijk begint.

Noordelijke oorlogsgebied Edit

De Elven strijden aan de kant van Eragon. Een leger onder leiding van koningin Islanzadí rukt vanuit Du Weldenvarden op naar de stad Cuenon, die word bestormd. Na de val van Cuenon trekt het Elvenleger naar het zuiden naar Gil'ead. Boven Gil'ead word de Drakenrijder Oromis en zijn draak Glaedr gedood door Murtagh en Thoorn, maar Gil'ead valt toch in de handen van de Elven.

Zuidelijke oorlogsgebied Edit

De Tweede Slag op de Brandende Vlakte doet de oorlog hier beginnen. Een leger van het Rijk word teruggedreven en de Varden rukken met hulp van Surda op naar Feinster, dat drie dagen lang bestormd word. Eragon en Saphira helpen de stad te veroveren en verdrijven Murtagh en Thoorn naar het noorden. Het volgende doel is Belatona.