Wikia

No image
Hrothgar
Uiterlijk
Volk Dwerg
Geslacht Mannelijk
Leeftijd 200+
Haar Wit
Ogen Onbekend
Ander
Betrekking Dwergen, Dûrgrimst Ingeitum
Rol (Film) Gespeeld door Gary Lewis

Hrothgar was de tweeënveertigste dwergenkoning, de leider die heerst over de dertien dwergenclans. Hij behield zijn positie meer dan een eeuw lang, en werd zelfs door de dwergen als oud beschouwd.

Als koning was hij rechtstreeks verantwoordelijk voor de Clan van de Meestersmeden en Metaalbewerkers, de Dûrgrimst Ingeitum, en regeerde tegelijkertijd ook de twaalf andere clans, hoewel hij ook macht verleende aan leiders onder hem.

Geschiedenis Edit

Er werd niet veel verteld over Hrothgar's verleden. Hij geloofde in Ajihad, leider van de Varden, en slaagde erin om een alliantie te handhaven tussen de mensen en de dwergen. Nadat Orik's ouders stierven nam Hrothgar hem onder zijn hoede en maakte hij Orik zijn erfgenaam. Hij eerde ook Eragon door hem een lid te maken van de Dûrgrimst Ingeitum. Hij, en de dwergen onder hem, vochten naast de Varden tijdens de Tweede Slag op de Brandende Vlakten. Ondanks zijn dapperheid tijdens het vechten werd hij later gedood door Murtagh. Dit was een dubbele tragedie voor de dwergen, omdat Hrothgar had willen sterven tijdens het bevechten van een tegenstander, niet door een laffe magiër.